Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Nu har vi smakat den stora delikatessen i Vietnam: Halvvarpta agg!

Av Frida Johnsson - 29 maj 2011 10:49

Nu har det gatt nagra dagar till. Borja bli dalig pa att uppdatera. Men det finns inte sa mycket att sga om praktiken just nu. Har mest suttit och vantat pa att mammorna ska foda.

 

Sa har roliga ser vi ut i forlossningsrummet. Kan ju saga att de skrattar hogt varje gang vi forsoker ta pa oss skorna och ga normalt i dom...


   

Forlossningssalen pa den dyra avdelningen. Och en journal som visar hur dom lagt kejsarsnittet.


Vi har blivit hembjudna till en barnmorska. Hon bodde i ett kejsardomme om man jamfor med de andra vi har varit oss. Lyxigare an vara svenska hus. Blev ratt glad over att sitta vid ett vanligt koksbord och ata i ett kok som hade koksluckor. Maten hon bjod pa var, ja vietnamesisk. Nar hon fragade vad vi ville ha for mat dagen innan sa sa vi att vi ville ha nagot typiskt vietnamesiskt. Och det fick vi verkligen. Det dukades fram en platta med en gryta med nagot buljongliknande kokande. Sen la hon fram levande rakor, snackor lag i och sen nagot som vi inte riktigt vet. De levde i havet och vi tyckte de liknande nagot mellan sniglar och musslor. Har ingen aning om vad det var! Men ja, rakorna var goda, snackorna och de andra snakade inte sa mycket. Annars var det gronsaker och potatis som doppades i grytan. Sen kom hon fram med ett agg och fragade oss om vi visste vad detta var. Ett agg? Sa vi undrande. Ja. Ett agg som inte hade sa langt kvar innan det skulle klackas!! Det knackdesoch stoppades ner i grytan. Kunde aldrig tro att jag skulle ata nagot liknande i hela mitt liv. Smakade som en blandning mellan kyckling oh agg. Det var alltsa inte ackligt men ogonen sa att mycket. Man ser att det snart ar en nybliven kyckling med vingar, klor etc.. Plus att nar man fick en bit av fjaderna mellan tanderna var det inte sa gott langre. Men at kanske halva min bit iaf... Efter maten sjongs det kareoke innan man cyklade hem igen. Var en riktigt trevlig kvall. Bilder kommer sa smaningom!


Annars har en av de vietnamesiska turistguiderna kommit och halsat pa oss har i Uong Bi. Han introducerade oss till ett nytt ol stalle och fick aven nagot som liknande en olkorv. Sag inte sa gott ut och det var inlindat i blad, men smakade helt okej.

     


Igar var i i Halong Bay med de nykomna svenskarna. En grupp pa 26 personer, mycket trevliga. Denna endagarsturen var nagot helt annat an varan tredagars. Vi besokte Tip top island och badade med en massa turister. Sen akte vi till ett par gottor, som inte alls var som var forra. Har var belysningen i alla dess fargen. Upplevelsen forstors lite.


           

Bilder over grottorna. Sista bilden visar en liten del pa hur narganga vietnameser kan vara... Och sa papperskorgarna, forstar inte riktigt varfor de har valt pingviner?


 

Kvallen spenderades med oldrickande och pratande halva natten. Nagra vantade pa att fa se fotbollmatchen, vilket forst jag ocksa hade tankt att se. Men nar det var en timme kvar ungefar orkade jag inte vara uppe mer, plus att fotboll aldrig har intresserat mig innan.


Idag har vi varit en runda pa center market har i Uong Bi och handlat lite. Handlade nastan upp 2.000.000 dong. Kanns lite sjukt. Men fick en hel del for det iaf :) Annars tar vi det lugnt. Har ont i ryggen idag av nagon anledning, sa forsoker hitta ett satt att fa den att lindras..


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Johnsson - 21 juni 2011 16:28

Jag är hemma... Mitt äventyr är slut och jag längtar redan tillbaka till Vietnam! ...

Av Frida Johnsson - 19 juni 2011 05:38

Imorgon ar det dags att borja hemfarden.... Hoppas vi! Igar nar vi satt pa en restaurang sa fick vi hora att flyg harifran har blivit installda! Ajaj, det orkar jag verkligen inte med! Sa hoppas vadret blir battre sa man slipper allt jobb..   Men...

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Ovido - Quiz & Flashcards