Alla inlägg under april 2010

Av Frida Johnsson - 30 april 2010 16:00

Först skiter sig mina planer för utomlandspraktiken och står nu utan reskompis=ingen resa. Sen skiter sig praktiken då min sjuksköterskehandledare som jag skulle börja gå med nästa vecka inte kommer vara på avdelningen längre. Mitt liv är i botten förtillfället :P


Så ja, Nu blir det till att sätta sig och knepknåpa med schemat till pratiken igen. Har två handledare som jag kan välja mellan. Dock är ingen av dom där v 21 så ja, vet i tusan vilken jag ska gå med då... Storsuck!

Av Frida Johnsson - 29 april 2010 19:55

 En dans som sticks hela tiden... Mötet med Eva (ansvarig för utlandspraktiken) gick inte alls som jag tänkt. Jag som hade planerat så bra, men det verkar skita sig helt :/ Nytt möte nästa torsdag. GAH säger jag bara, vill inte detta!


Tur var att förläsningen i global hälsa var helt otroligt bra! En doktor från sjukhuset i Kristianstad föreläste om barns hälsa. Riktigt intressant! Satt och stirrade på tavlan i tre timmar utan att tröttna, utan att ögonen slockande, utan att gäspa en enda gång. Grejen var också att jag förstod allt han sa, på engelska, har aldrig hänt tidigare på dessa förläsningarna. Vilket gjorde att föreläsningen blev ännu bättre. Så många barn som dör ute i världen av såna lätta grejer som diarré t.ex Det är inte rättvist!


Menmen, nu ska jag ängna resten av tågtiden till att läsa om sjukdomar.


Av Frida Johnsson - 27 april 2010 07:30

Shit, shit shit , SHIT!

Jag vet inte hur jag ska göra.....

Utlandspraktik: Vietnamn 8 veckor eller Litauen 3 veckor?


Fatta jobbigt det är att bestämma sig och det måste vara bestämt till torsdag.


Fördelar Vietnamn:

- Det är varmare

- Det är så mycket större skillnad på hur det funkar här hemma

- Kan väva in en Sesmester på 2 veckor direkt efter praktiken



Nackdelar Vietnamn:

- Dyrare

- Missar praktik här hemma

- Får flyga ensam till vietnamn



Fördelar Litauen

- Åker bara tre veckor så hinner ha praktik här hemma också

- Billigare

- Inte bort så länge


Nackdelar Litauen

- Inte lika stor skillnad emot vad som är här hemma på praktiken

- Går inte att väva in en semester efteråt

- Inte lika varmt


Det är så långt jag kommit nu... vet i tusan hur jag ska göra.....

Av Frida Johnsson - 24 april 2010 18:19

Kusin Hanna fick äntligen sin bebbe! :)Bröt dessutom trenden och fick en liten rödtott till tös


 


Av Frida Johnsson - 22 april 2010 21:47

Ja, ingen praktik idag. Ledig för ska vara där hela helgen...


Idag har jag varit lite effektiv iaf, fixa massor här hemma och skickat iväg en hel hög med mail som legat och väntat. Skrivit årsberättelse om mitt halvår med Robin som lämnades in idag. Fixat lite med banken och då jag upptäckte att jag inte har några pengar kvar :S Hur ska jag klara mig till första lönen i sommar. Jaja. Det får lösa sig på något vis.


Annars har man varit en runda i skolan. Global hälsa och case stod på schemat. Läraren från Thailand föreläste idag med, denna gången om barn i Thailand. Det visades även en liten film innan vi började med caset. Filmen handlade om Agape


Agape betyder kärlek på gregiska!

 
Ett barnhem i Thailand som tar hand om barn som ingen vill ha. Barn med HIV och AIDS. Så otroligt gripande, den ena hjärtskärande historien efter den andra. Mödrar som lämnar ifrån sig sina små barn med HIV, dom själva har samma sjukdom. Mammorna blir ustötta från sina hem och tvingas till självmord. Ingen vill ha de små oskyldiga barnen. Men på Agape gör dom allt för att ge sin kärlek, människor som jobbar som volontärer där. Människor som byggt detta ställe. Med kärlek. Dessa människor har så mycket att ge. De ger dessa små barn så mycket kärlek de kan, men inget kan ersätta förlusten av deras biologiska föräldrar. Dessa barn växer upp utan förldrar, utan familjer, men med mycket kärlek från personalen och får ett visst hopp om framtidstro och att dom är speciella trots allt.
 
Nu känner jag bara att jag vill åka dit, jobba med något som betyder något, något större än att boka resor. Att få hjälpa dessa stackars barn som inte gjort något fel... men som ingen vill ha.

Här är deras hemsida om ni vill kolla närmare. Det var verkligen rörande. Efter filmen blev det som sagt ett snabbt case. Sen vänta på tåget i 45 min. Hämtade därefter ut ett paket från La reduote, dock inget som passade. Hjälpte även en tös som tappat ner sina bilnycklar i en brunn. Haha, OSIS! fick till slut tag på en magnet så vi kunde fiska upp den :)
 

Av Frida Johnsson - 21 april 2010 20:40

Lägger upp en bild på klänningen från La Redoute, som jag sa jag skulle. Orkade inte ta en egen bild så blev en från deras hemsida


 

Av Frida Johnsson - 20 april 2010 20:20

 

Ja, Ann-sofies och Rilles bebis kom upp bland webbisarna :) Sötnöt!  

Av Frida Johnsson - 19 april 2010 22:30

Vilken dag! Mycket nya intryck, mycket namn, mycket konstiga förkortningar, mycket av allt.. Men roligt är det! Orkar/hinner inte skriva mer här nu. Klockan ringer tidigt imorrn för kl 06.45 ska jag stå på avdelningen ombytt och klar! Puh, ingen mjukstart här icke!

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Skapa flashcards