Direktlänk till inlägg 13 maj 2011

"Your skin looks fried"

Av Frida Johnsson - 13 maj 2011 10:07

Igar var vi pa det dyra dagiset. Har kommer lite bilder..Pa dagiset gar det 270 barn och det finns 26 larare. Man far betala 1miljon dong per manad for att ha sitt barn har. En sjukskoterska tjanar mellan 3-4 miljoner och anses som ett hyffsat valbetalt yrke...


     

Lite skolklasser. 5aringar som lar sig bokstaver langst till vanster. Dom andra kommer jag inte riktigt ihag hur gamla dom var.


     

Skolmatsedeln, egen tradgard dar de odlade gronsaker m.m och sa kokerskan i koket. Hon berattade att de kor stenhart pa att barnen ska fa ratt antal kalorier. Dessutom sa far barnen ut i tradgarden och lara sig odla gronsakerna och veta hur man ska tillaga dom osv. tyckte dett var riktigt bra.Maten per dag fick kosta 21.000 dong och de at tre lagade mat. 21.000 dong ar 6-7 svenska kronor som da ska rcka till tre lagade mal.


   

Uppfodning av grisar. Som dom slaktar vid ett speciellt tillfalle per ar. Sen ar det vakthundarna som far vara utslappta pa natten men inlasta i dessa under dagarna.


 

Innergarden. Dom hade massor av vaggmalningar overallt!


    En lekplats.


  Danslektion. De forberedder sig infor avslutningen...


  Har ar avdelningen med barn som ar mellan 1 och 2 ar.  Det var 20 barn och tva froknar. Nar det var dags for mat samlade man barnen runt tva sma bord. 10 barn runt varje och en froken pa langsidan sa att hon kunde na alla. Sen stallde man fram 10 sma skalar med mat och en sked i varje. Sen gick man runt, en sked till varje barn i tur och ordning tills alla hade atit upp. Detta tog tid och blev svarare och svarare ju mattare barnen blev eftersom det var roligare att syssla med annat an att vanta pa sin sked mat da.


Efter detta radade man upp barnen i en halv cirkel pa stolar, och en froken langst fram. Sa radede hon upp tre pottor, sen tog hon fram barnen tre och tre sa var det dags att kissa. Inga barna anvander blojor. Eventuellt nar de ar spadbarn. Det ar namligen valdigt dyrt har. Sa man lar barnen direkt fran fodseln att kissa pa kommando. Man gor natt "Kssssssss" - ljud och barnen kissar. Trakigt bara om barn nummer 20 ar jatte nodig och maste vanta pa att alla andra ska kissa klart innan.. Sa efter lunchen skulel alla barn kissa, vare sig de behovde eller inte. Sen efter denna prosseduren radade man upp alla barnen igen i en ko pa stolar. Nu skulle man namligen dricka. Da fick dom komma fram tre och tre och dricka ett varitt glas mjolk inann de fick satta sig pa stolarna igen.



Engelska lektioner:

Barn som var tre ar och uppat kunde aven fa engelska lektioner.

Ska forsoka fa upp lite film pa detta, men nu vill den icke...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Johnsson - 21 juni 2011 16:28

Jag är hemma... Mitt äventyr är slut och jag längtar redan tillbaka till Vietnam! ...

Av Frida Johnsson - 19 juni 2011 05:38

Imorgon ar det dags att borja hemfarden.... Hoppas vi! Igar nar vi satt pa en restaurang sa fick vi hora att flyg harifran har blivit installda! Ajaj, det orkar jag verkligen inte med! Sa hoppas vadret blir battre sa man slipper allt jobb..   Men...

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Ovido - Quiz & Flashcards