Direktlänk till inlägg 28 april 2011

Ergonomin viktigast for patienten eller sjukskoterskan?

Av Frida Johnsson - 28 april 2011 14:43

Sista dagen pa sjukhuset for denna veckan ar gjord. Veckorna springer ivag! Tre veckor har snart gatt. Och nu ar vi lediga till pa onsdag nasta vecka. Nasta vecka kommer ga fort och darmed har vi dessutom gjort halva var praktiktid. Galet!


Menmen... Idag gick vi med Mr. Son igen. Pa den dyra Out patient department. Kollade igenom dom flesta rummen. Undersoningar pa ogon, oron, nasa, hals, labb, minirontgen, gyn och lite vanliga patienter som hade ont i huvudet och magen m.m Vi forundrades over hur mycket respekt Mr. Son visar for att vara vietnames. Kom fram till att det sakert beror pa att han varit i Sverige under en langre tid. For han knackade pa dorren och gick inte in i undersokningsrum nar intima saker pa kvinnor undersoktes. Vi var aven en vanda upp pa hans avdelning, intensiv vards avdelningen. Dar drog vi till oss vietnamesiska studenter som en rutten banan drar till sig flugor ;) Vi var valdigt intressanta och fick en del fragor pa engelska fran dom ocksa.


   

Har har vi en bild pa en synundersokning. Patienten far boja sig for tt sjukskoterskan ska kunna sitta ner pa stolen. Och andra bilden ar pa minirontgen rummet...



Pa eftermiddagen gick vi med Mrs. Thuy nr 2. Faktiskt hade hon lite tur denna gangen for under denna eftermiddagen hande det lite. Fick vara med pa tva colonskopier. Alltsa nar dom gar in med en slang med en kamera i anden genom tarmen. Dom letade efter hepatit blasor som dom tog vack sedan.Lite sadar laskigt nar dom trycker in en slang over en meter in i rumpan...


Fick ocksa vara med pa nar dom sulle ta bort polyper i magsacken pa en kvinna. Men det var fruktansvart. Den duktiga doktorn hade gatt pa ett mote och da fick en som inte alls var van pa handen (var under upplarning) ta detta. Hon missade polyperna sa manga ganger och skar pa andra stallen i magen eftersom hon inte var stadig och slant med slangen. Samtidigt sa far patienten krakreflexer (inte sa konstigt nar dom stoppar ner en slang genom munnen och man ar fullt vaken...) Nar hon fick detta fick hon en dask for att hon skulle sluta. Reflexer ar ju inte sarskilt latt att stoppa. Jaja, till slut lyckades dom. Men ag och Ida blev makta irriterade dar vi stod och tre personer holl pa med slangen samtidigt. gah, inte konstigt det tog tid...


Diskuterade ocksa nar vi skulle ga till sommerskan. Mrs Thuy och Mrs Nyuget ska folja med oss dit, troligtvis blir det pa onsdag. Ska bli spannande att sy upp deras traditionella drackt. Men vi fick lite krav pa oss nar de berattade att vi svenskor blir sa fina i dom for vi ar sa langa och smala... Hrm...


Vi har ocksa fatt tva andra hembjudningar nasta vecka. Pa tisdagen blir det hembesok till Mrs Nyuget. Och nagongang under veckan, inte bestamt tid annu ska vi hem till Mrs Thuy och Mrs Thao (dotter och mor) for att lara oss gora vietnamesiska nam (varrullar) och ata med pinnar :)


Och imorrn aker vi till Hanoi igen :)

 
 
Ingen bild

Lina Staffansdotter

28 april 2011 15:08

Hej Frida!
Jag har fått jobb på Volvo och ska vara där över sommaren. Din pappa sa att du var iväg i Vietnam, häfftigt! :) så han gav mig din blogg. Hoppas du har det jättebra. Lycka till på praktiken och allt. Kram Lina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Johnsson - 21 juni 2011 16:28

Jag är hemma... Mitt äventyr är slut och jag längtar redan tillbaka till Vietnam! ...

Av Frida Johnsson - 19 juni 2011 05:38

Imorgon ar det dags att borja hemfarden.... Hoppas vi! Igar nar vi satt pa en restaurang sa fick vi hora att flyg harifran har blivit installda! Ajaj, det orkar jag verkligen inte med! Sa hoppas vadret blir battre sa man slipper allt jobb..   Men...

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Ovido - Quiz & Flashcards