Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Tank vad mycket som far plats i ett ora...

Av Frida Johnsson - 27 april 2011 14:02

Idag hade vi en manlig handledare, Mr. Son. Han ar headnurse pa intensivvards avdelningen. Han har varit i Sverige ocksa under en langre tid, bade i stockholm, karlskrona och karlshamn. Nar jag sa att jag bodde i Karlshamn la han till att det var en mycket fin stad ;)


Dagen med honom skulle vi ha pa Out patient department, i andra undersokningsrum an pediatisk rummet. Det blev sa att vi gick snabbt igenom alla rummen pa avdelningen, tittade pa en patient i varje rum. Sen ville han ga vidare namligen, han tyckte inte alls detta var intressant ;) Men det var i ett rum vi stannade lite langre, dock bara en patient dar med men tvi saer jag bara. Det var en gammal dam som hade kommit till sjukhuset for hon hade ont i huvudet. Men nar de tittade in i oronen sa forstod dom var huvudvarken hade kommit ifran. Vi stod och tittade pa nar dom rensade oronen och ja, jag sager da det. Dom var fulla med.. nagonting. Vax som sakert var blandat med nagot hon stoppat in for att det skulle bli battre. Huskurer ar bra ;) Bade vi och var handledare stod och gapade, sen sa han "hon har mycket skrap i orat". Haha, jo vi ser det. Det gar verkligen inte beskriva hur mycket skit det var, men sa mycket sa det knot sig i magen pa mig faktiskt. Doktorn som rensade tog ut fler pincetter och hon fick verkligen dra ut det.. Hemskt.


Ja, det var nog det som var intressant pa den avdelningen. Mr. Son hade trakigt sa han tog oss till akutavdelningen istallet och visade runt. Dar satt vi oss sen for att vanta pa en patient. Fick berattat for oss att de har ungefar 60 patienter under en dag pa akuten, varar kanske 10 till max 20 stycken kommer pa dagen. resten ar trafikolyckor som hander pa kvallen. Sa det vi fick se under dagen pa akuten var en som hade valdiga smartor pga njursten, en som hade ramlat i tradgarden och fatt ett stort sar, en bebis som hade gulsot och sa en patient som hade fatt sin axel riktigt ur led plus att det hade brutits lite. Han hade jatte ont och skulle sa smaningom opereras.



Pa eftermiddagen var det dags for Mrs. Thuy nr tva att ha oss (det ar tva stycken som vi tycker har samma efternamn, men vietnameserna sager att det ar tva helt olika) Sa vi kallar dom Mrs Thuy 1 och 2, utan att dom hor saklart. Hon ar valdigt intresserad av Sverige. Och det ar sa himla kul for denna manniska ar fruktansvart arligt mot oss och sager att vi har varldens konstigaste system i Sverige, vad galler allt. Idag pratade vi om kungen, politik, skolan, och sjukskoterskejobb. Nar hon fragade varfor vi laste till sjukskoterskor fattade hon inte att vi hade valt det sjalva for vi ville. Hon gillade inte alls sitt jobb utan det var hennes mamma och pappa som ville att hon skulle bli det. Lite kul att fa det berattat for sig..


I ovrigt nar vi satt och tjuvkikar pa lite av varje pa nursing office, sa upptackte vi inbjudningskort till brollop. Mrs. Thao sa att det ar tre brollop pa gang nasta vecka. Vi sa att inbjudningskorten ar sa himla fina har och sa fragor hon om vi vill komma pa det. Lite smatt chockadade blev vi och forsokte skratta bort det da vi trodde det var lite av ett skamt. Men det var det icke. Sa sa vi att vi inte hade nagra klader att ha pa oss till en sadan tillstallning, men det problemet hade hon svar pa. Jo hennes dotter, Mrs Thuy nr 2, ska ta oss till sommerskan och sy upp sa vi kan folja med pa brollopet. Hon skulle fixa detta. Tycker det hade varit grymt kul att se ett brollop, men kanns samtidigt konstigt :P Vi borjade fraga lite mer om brollop och tydligen ar det sa att brollopet som vi kanske ska fa ga med pa ar en manniska som kor ambulansen pa sjukhusets son. Nar vi fragade om det ar stora brollop sa sa hon ja, i alla fall 400 personer ar bjudna. Vi bara gapade och nar jag berattade hur manga det var pa en av mina slaktingars brollop sa gapade hon haha... Man ska tydligen ge brollopsparet 300.000 dong om man inte ar en nara slakting, ja och Ida bestamde snabbt att det kan vi offra for att fa se ett sadant brollop, det bli ungefar 100 svenska kronor. Far se om det blir av ;)


Glomde att ta med mig kameran till datorn idag igen, sa ni far se bilderna fran gardagen och dagen imorrn!

 
 
Ingen bild

emma

27 april 2011 18:01

Nu blev jag riktigt avundsjuk. Jag vill också vara med på bröllop!

Själv har jag letat boende i Phnom Penh och mailat iväg en förfrågan till ett guesthouse som såg mysigt ut.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Johnsson - 21 juni 2011 16:28

Jag är hemma... Mitt äventyr är slut och jag längtar redan tillbaka till Vietnam! ...

Av Frida Johnsson - 19 juni 2011 05:38

Imorgon ar det dags att borja hemfarden.... Hoppas vi! Igar nar vi satt pa en restaurang sa fick vi hora att flyg harifran har blivit installda! Ajaj, det orkar jag verkligen inte med! Sa hoppas vadret blir battre sa man slipper allt jobb..   Men...

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Ovido - Quiz & Flashcards