Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Kirugiska ingrepp i underlivet...

Av Frida Johnsson - 20 april 2011 14:46

Eftermiddagen spenderades i det som dom kallar det abortrummet. Dar skedde mer kirugiska ingrepp hos gynekologen. Vi fick vara med om en del...


Forsta patienten var en kvinna som ville ta ut sin spiral for hon ville bli med barn. Grejen var att snorerna hade lossnat eller nat. Alltsa kunde man inte ta bort den sarskilt latt. Doktorerna "gravde" och hade sig i hennes livmoder och kvinnan hade fruktansvart hon. Hon kved av smarta. Troligtvis trodde doktorerna att det skulle ga lattare att fa ut den, men icke. Sa efter kanske 5 minuter som kandes som en evighets evighet nar man stod jamte och tittade pa kvinnan sa kom dom fram till att dom skulle bedova henne... for ja, det hade dom inte gjort. Direkt efter fortsatta dom. Sa den bedovningen fick inte verka lange. Till slut fick dom kalla pa en ny doktor som forsokte fa ut den och lyckades. Antligen! Hon kunde knappt ga ut ur rummet efterat..... Var dessutom valdigt laskigt att sta jamte och se allt blod som rinner ut blod.


Nasta patient fick bedovning direkt. Fast har skulle dom skrapa pa livmoderslemhinnan for att fa prover. Dom skrapade och torkade bort blod pa duken som hon hade under sig. Denna kvinna hade ocksa valdigt ont att tillaga.. Efter ett tag var det tillrackligt och bland blodet tog dom ut delar, som jag tror var slemhinna som dom senare skickade ivag till labb.


Tredje och sista patienten skulle gora abort. Hon fick ocksa smartstillande innan och verkade bara ha ont i borjan. Fostret var 8 veckor gammalt och det sogs ut med hjalp av en stor sprut med slang pa. Doktorn drog denna slangen in och ut, in och uthela tiden sa sprutan fylldes med blod. Fick se dn lilla placentan ocksa. Detta ingreppet gick hyffsat fort och smartfritt vad det sag ut som iaf.


   

Forsta bilden ar pa rummet dar dom screenar underlivet, och andra bilden ar pa undersokningsrummet hos genykologen..



I ovrigt lagade vi till en ny variant av bambun ikvall. Blev gott denna gangen ocksa ;)


 

 
 
Ingen bild

emma

20 april 2011 15:38

Jag känner. Att jag har valt rätt i att jobba med papper.

/systra din

 
Ingen bild

Eva från Lönsboda

20 april 2011 22:27

Tack gode gud för att man är född i Sverige
Hemska undersökningar, det var säkert så här i Sverige förr också.
Hälsningar Eva

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Johnsson - 21 juni 2011 16:28

Jag är hemma... Mitt äventyr är slut och jag längtar redan tillbaka till Vietnam! ...

Av Frida Johnsson - 19 juni 2011 05:38

Imorgon ar det dags att borja hemfarden.... Hoppas vi! Igar nar vi satt pa en restaurang sa fick vi hora att flyg harifran har blivit installda! Ajaj, det orkar jag verkligen inte med! Sa hoppas vadret blir battre sa man slipper allt jobb..   Men...

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Ovido - Quiz & Flashcards