Direktlänk till inlägg 15 april 2011

Nar slutar man att bli forvanad?

Av Frida Johnsson - 15 april 2011 15:29

Annu ett par etiska problem stotte vi pa idag. Var en stackars tjej som besokte ultraljudet idag, som hade fatt missfall. Hon var riktigt ledsen, vilket man forstar och dar star vi oh ser pa och hon farinte ens en liten klapp pa axeln. Hon gar ut i rummet och kommer sen tillbaka for att hamta det papper alla far med sig efter ultraljud. Pa pappret fanns bilderna pa hennes tomma livmoder... Dessutom nar hon blir inkallad for att hamta pappret ligger det en annan tjej som docktorn lyssnar pa hennes bebis hjartljud. Fy bubblan... Man blir aldrig forvanad. Sant som verkligen inte hander har i Sverige.


I ovrigt har vi fatt cyklar till campen. Utan fotbroms. Holl pa att fa panik forsta gangen jag anvande dom. Har aldrig cyklat pa en cykel innan utan fotbroms. Dessutom later den som den ska falla ihop vilken minut som helst. Menmen... Det far ga det med.


Idag kom nagra nya svenskar hit. Dom hade levt har pa campen nar sjukhuset byggdes upp. mamman ar distriklakre sa hon jobbade pa sjukhuset ocksa. Dom bodde har mellan 87-89. Deras barn gick i skola har pa campen. Roligt att se deras reaktioner nu nar dom kommer tillbaka efter sa manga ar. Allt sag likadant ut fanns det var betydligt fraschare har da. Nu ar det ju valdigt slitet. Vi blev medbjudna att aka pa utflykt med dessa imorrn. Upp i bergen. Ska bli riktigt roligt faktiskt! Nagra lakare fran sjukhuset skulle ocksa med om jag fattade det ratt.



I ovrigt har vi faktiskt lagat mat idag ocksa. Nastan samma som igar fast vi forsvenskade matratten.


 (dagens)  (gardagens)


Det blev himla gott idag faktiskt. Hoppas pa att det fortsatter at det hallet. For er som inte ser sa bestod gardagens av nudlar, bambu, tomat och vitlok. Dagens darebestod av samma fast plus lok, vatten, chilisas plus att vi hackade allt battre.



Har kommer tva bilder fran praktiken ocksa. Har inte vagat ta mer :P

   


Ena bilden ar pa innetradgarden pa sjukhuset. Ser ut som dom vill efterlikna svensk jul med gran oh hjortar. Den andra ar en skylt med hygien. Samma som vi har hemma, fast hemma foljs den. Har tvatar lakaren handerna mellan var 30:e patient. Inte alla rum som har handfat sa det finns inte ens mojlighet for dom att kunna folja det. Fast var handledare sa att nagot liknande halsoinstituet kommer en gang i slutet av varje ar for att kolla sa hygienen foljs..



 
 
Ingen bild

paps

16 april 2011 07:57

Många upplevelser ni får vara med om.Hemst att inte kunna trösta som man är van vid och vilken skillnad mot här hemma.Vilket väl var väntat.Hoppas ni hade det bra uppe i bergen idag.Skönt att allt verkar fungera annars.

 
Ingen bild

mamsen

16 april 2011 15:37

Av bilden att se så går ju matlagningen framåt.Går att försvenska med vietnamesiska råvaror.
En leverantör på jobbet berätta att hans son varit i vietnam och hur mycket finnt han sett där.
Han blev också vegeterian där nere.:) :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Johnsson - 21 juni 2011 16:28

Jag är hemma... Mitt äventyr är slut och jag längtar redan tillbaka till Vietnam! ...

Av Frida Johnsson - 19 juni 2011 05:38

Imorgon ar det dags att borja hemfarden.... Hoppas vi! Igar nar vi satt pa en restaurang sa fick vi hora att flyg harifran har blivit installda! Ajaj, det orkar jag verkligen inte med! Sa hoppas vadret blir battre sa man slipper allt jobb..   Men...

PRESENTATION

FRIDA KARLA EMELIA JOHNSSON

Frida var namnet jag tilldelades vid födseln. En presentation av sig själv blir alltid fånig. Hur man än vrider och vänder på orden låter det ändå som ett insändarbrev till kamratposten. Men här kommer ett försök i alla fall. Jag är en tjej på 21 år som försöker hinna med så mycket som möjligt. Jag bor i en lägenhet och har ett riktigt charmtroll till pojkvän. Håller på att anpassa mig till det nyblivna alltid lika rosamolns fyllda sambo livet i Karlshamn. Sjuksköterskestudent i Kristianstad med siktet inställt på ambulansen. Inne på tredje terminen och planerandet för vårens utlandspraktik i Vietnam är i full gång! Nu när mentorsprojektet Näktergalen är avslutat har jag istället gått med i styrelsen i Blekinge Friidrottsförbund. Jag tränar även friidrott och är ledare för blekingelaget för 13-14åringar, hjälptränare till en grupp knattar i Karlshamn och fixar även med hemklubbens hemsida. I min blogg skriver jag om mitt liv som student, tränare, sambo, dotter och vän. Allt från djupa tankar till små funderingar och planer inför framtiden. Enjoy

FEBRUARI

KATEGORIER

ARKIV

BLOGGAR JAG BRUKAR LÄSA

FRÅGA MIG

0 besvarade frågor

BESÖKSSTATISTIK

BLOGLOVIN


Ovido - Quiz & Flashcards